Censorer 2024:

Else Ploug Isaksen

Else Ploug Isaksen bearbejder og undersøger fragmenter og udsnit af virkeligheden via digitale medier som fotografi og video, og gennem et malerisk, farvet udtryk.
Gennem eksperimenter med div. medier, arbejder hun på at få en ensartethed i sit udtryk, hvor det digitale og det håndgjorte kan supplere hinanden.
Hendes udstillinger og udsmykninger har installatorisk karakter, hvor en stemning sætter sig i rummet – udfordret af rummet.
Motiver er personlige referencer og relationer, og velkendte dagligdagsting og -tilstande bearbejdes som øjebliksbilleder og stemninger. Det er opgraderinger af det daglige, hun kredser om.

Samarbejder:
Siden 2004 med billedkunstner Bodil Sohn i det fotografiske samarbejde HUMAN SITES sohn+isaksen. Se  www.humansites.dk
Billedkunstner Iben West: se work: tryk buk rul tryk, Eyesound Seattle, PARTERRE, Augnhljóð / Øjenlyd og Mellemværender

Pia Möller-Light

Artist statement

Jeg beskæftiger mig med kunst, fordi jeg har en fasttømret tro på, at kunsten kan bidrage til social og politisk forandring. I min optik opstår god kunst, når kunstneren formår at balancere imellem en tydelig stillingstagen til værkets tematik, og en åbenhed for beskuerens egen refleksive proces. I mit kunstneriske virke har mennesket, byen og verdenssamfundet været det indholdsmæssige omdrejningspunkt.

Særligt menneskets mangefacetterede natur – på godt og ondt – og vores samspil og relationer til andre mennesker, formår til stadighed at interessere og fascinere mig. I den henseende fungerer mediernes indslag og fortællinger som en evig kilde til inspiration.

Min kunstneriske proces tager enten med udgangspunkt i en idé eller et materiale. Idet jeg arbejder med så forskellige medier som fotografi, grafik, installation og skulptur, har jeg mulighed for at vælge frit imellem det medie og materiale, der bedst udtrykker den oprindelige tanke eller idé. Omvendt kan materialet i sig selv være igangsættende. 

Jeg lever og arbejder ud fra devisen: ”It’s a sad and a beautiful world” – en formulering, der beskriver min tilgang til livet, verden og kunsten.

Lene Desmentik

Jeg arbejder ofte i mine værker med hvad en grænse er, hvordan man markerer et territorie og hvordan det er allesteds nærværende i vores hverdag, vores samfund, og i vores forhold til hinanden. Jeg kredser desuden omkring grænsen mellem det private og det offentlige, og hvordan vi forholder os til og laver disse afgrænsninger.  Hvor selve ideen er det bærende i mine større installatoriske eller stedsspecifikke værker.
 
Jeg leger også med materialets funktion og betydning, og hvordan jeg med et enkelt greb kan vende op og ned på de begreber der er forbundet med materialet. Det er ofte materialer fra byggecenteret eller materialer der relaterer sig til hus og hjem, uærlige materialer med en billig eller imiteret æstetik, som jeg transformerer til noget andet. Enten forfiner jeg materialet ved at bearbejde det håndværksmæssigt, eller føjer det sammen med et helt andet materiale, hvor transformationen opstår i mødet mellem materialer.